order-bucket

Detaljhandel

Varumärkesupplevelsen i detaljhandeln är en lika viktig faktor som att förstå hur miljön påverkar kundens beteende.

Bra akustik ger bra affärer

Varumärkesupplevelsen i innerstadshandel, varuhus, mässhallar och utställningar har stark koppling till känslorna och beteendereaktionerna som varumärket utlöser. Att förstå hur kunderna reagerar på miljön är emellertid lika viktigt. 

Inredningsdesigners söker ständigt efter nya sätt att presentera olika butiker så att kunden inte bara kommer ihåg varumärket utan också kopplar positiva känslor till det. Detta kan i stor utsträckning påverkas av butikens eller restaurangens inomhusmiljö. Till exempel kan dåliga ljudförhållanden inom detaljhandeln minska butiksförsäljningen med 28 % eftersom kunder lämnar butiken eller inte ens går in. I köpcentrum ger en genomsnittlig ökning med 1 procent av tiden som tillbringas i butiken en ökad försäljning på 1,3 %. 

Akustisk design

Akustiken spelar en viktig roll inom detaljhandeln i så stor utsträckning att omsättningen i butiker kan öka med upp till 5–10 procent om akustiken optimeras. Dessutom visade en studie nyligen att 76 % av dem som besvarade undersökningen skulle äta ute oftare om restaurangerna var tystare. 

Design i detaljhandeln

Lika viktigt som behaglig akustik är estetisk design. Byggmaterial, inklusive akustiska undertak, måste ha flexibiliteten och estetiken för att kunna integreras med varumärkets designkoncept. För att kunna nå frihet i designen krävs många olika färger, kanttyper, modulstorlekar och strukturer. All denna funktionalitet bidrar till att driva individuell identitet, vare sig vi pratar om en butik på stan, ett varuhus, en mässhall eller en utställning. 

Omsättningen i detaljhandelsbutiker kan öka med upp till 5–10 procent om akustiken optimeras.

Luke Dixon

Rekommenderade produkter

Följande produkter är särskilt väl lämpade för användning i detaljhandeln, som köpcentra, varuhus eller butiker.

Andra användningsområden