bucket_iconCreated with Sketch.

Kvalitet och känsla betyder allt i Solna United

20 februari 2019

Trenden inom design är tydlig. Vi strävar mot det gedigna och äkta, vilket man har fokuserat på när man planerat Skanska Fastigheters nya kontorshus – Solna United. Material som trä, tegel, glas och sten skapar skön stämning och lugn, något som ett rutmönstrat standard-innertak hade kunnat förstöra. Därför jublade man hos Skanska Fastigheter när man hittade den nya Mattvitt från Rockfon – ett elegant bärverk som lever upp till de höga designkraven.

SE, Solna, Stockholm, Strategisk Arkitektur, Alexis von Dönhoff, Office, Rockfon Blanka, A-edge, 600x600, White, Chicago Metallic T24, Matt white, Mattwhite, Arla

Solna United interiör

Stress är ett ökande problem i den västliga delen av världen. Arbetslivet kräver flexibilitet och högt tempo, och många av oss springer runt med hjärtat i halsgropen. Därför har man lagt sig vinn om att skapa en behaglig och ”soft ” stämning i Solna United – från golv till tak. Sofie Hjort, projektchef hos Skanska Fastigheter berättar lite om hur man har tänkt:

- Vi har velat skapa en känsla som är inkluderande och som främjar möten och samarbeten. Ska man lyckas med det så måste allt spela ihop på ett övertygande sätt. Vi visste att vi behövde ett plocktak men ville komma bort från den där ”rutigheten” som står i skriande kontrast till stämningen som vi ville skapa.

Ett innertak som är både funktion och estetik

Ett perfekt innertak ska både kunna leverera både funktion och estetik och inte komma och ”stjäla scenen”, utan bara välva sig över rummen utan att pocka på uppmärksamhet. Mattvitt som är Rockfons mattaste bärverk är unikt i sitt slag eftersom det eliminerar de kontraster och reflektioner som är ofrånkomliga med vanliga standardbärverk. Sofie Hjort förklarar vikten av att skapa en fungerande helhet:

- Människor blir mer och mer medvetna om design och kvalitet och det går inte an att ”fuska” med detaljerna. Man kommer att spendera många av dygnets timmar här, och vi har insisterat på att ha ärliga och taktila material av hög kvalitet. Man ska känna sig väl omhändertagen när man arbetar här.

Ambitiösa produkter med fokus på detaljer

Innertaket är oftast inte det som man först lägger märke till när man kommer in i ett rum, och hos Rockfon är ambitionen att det är just så det ska fortsätta att vara. Peter Fritzon, försäljningschef hos Rockfon förklarar:

- Vi arbetar ständigt för att optimera våra produkter på alla plan. Förutom att Mattvitt är helt återvinningsbart och ligger i brandklass A1 så har det en lätt struktur som minimerar reflektioner och gör att det förblir vitt ur alla vinklar. Det är möjligt att ”vikten av vitt” kan verka överdriven men, tro mig, det gör en enorm skillnad för känslan i rummen. Inte minst under vintermånaderna i Skandinavien.

Vi arbetar ständigt för att optimera våra produkter på alla plan. Förutom att Mattvitt är helt återvinningsbart och ligger i brandklass A1 så har det en lätt struktur som minimerar reflektioner och gör att det förblir vitt ur alla vinklar. Det är möjligt att ”vikten av vitt” kan verka överdriven men, tro mig, det gör en enorm skillnad för känslan i rummen. Inte minst under vintermånaderna i Skandinavien.

Peter Fritzon

Försäljningschef, Rockfon
SE, Solna, Stockholm, Strategisk Arkitektur, Alexis von Dönhoff, Office, Exterior

Solna United exteriör