Sinnet att ha i minnet vid design av dagens restaurangmiljöer

7 maj 2019

Vad händer när vi går på restaurang och inte kan höra vad vi tänker? Smakar maten lika bra? Är bordsgrannens skämt lika roliga? Enligt arkitekterna bakom Michelin-restaurangen Frantzén ställer dagens restauranggäst allt högre krav på ljudmiljön och de tog därför hjälp av en erfaren akustiker tidigt i projektet för att säkra en behaglig känsla i varje rum.

Akustik lösningar från Rockfon på restaurang Frantzén

På restaurang Frantzén lägger man stor vikt vid akustiken med bland annat akustiklösningar från Rockfon. Fotograf: Erik Lefvander

Den moderna människan söker helhetsupplevelser. När vi går på restaurang förväntar vi oss att maten smakar gott, materialen vi kommer i kontakt med känns bra ut i fingerspetsarna och att akustiken är behaglig. Brister det sistnämnda, blir vi ofta trötta, mister förmågan att följa med i samtal och känner oss inte lika manade att komma tillbaka när notan väl är betald.

När Joyn Studio, inredningsarkitektkontoret bakom restaurang Frantzén i Stockholm, fick uppdraget av Björn Frantzén att skapa en helhetsupplevelse utöver det vanliga, var det därför glasklart att de behövde hitta lösningar som säkrar att alla sinnen blir tillfredsställda, däribland hörseln.

Akustik för öga och öra

På restaurang Frantzén rör man sig mellan tre våningar under kvällen, där varje rum har sin alldeles egen stil och stämning, för att skapa känslan av att man är på en resa. Här växlar gästen mellan det mystiska, lilla och andliga till det livliga, stora och dynamiska. Under designprocessen har man även lekt mycket med ljudet för att förstärka de olika rummens karaktärer, vilket Ida Wanler från Joyn Studio förklarar närmare:

- Det handlar inte bara om ögat idag, dagens restauranggäst vill ha mycket mer. Vår roll är att kunna försätta folk i stämning, och är akustiken dålig, så spelar resten ingen roll. På Frantzén ville vi utmana ljudbilden, och därför valde vi att ta hjälp av en expert. I de rum gästen befinner sig i under längre tid, ska inget kunna störa, medan vi i passager och lounger har jobbat med en annan akustisk efterklang, för att skapa en annan typ av upplevelse.

För att skapa en behaglig ljudnivå och ett snyggt visuellt uttryck valde man bland annat färgade akustiska undertak och akustikputs från Rockfon, som anpassades efter arkitekternas önskemål.

Det hör till att ställa krav på ljudmiljön

Som akustikexpert anlitades Olle Markstedt från LN akustikmiljö, som menar att akustiken har en annan betydelse idag än tidigare och förklarar:

- Vi har gått från att akustik inte är något som prioriterats till att allt fler ser det som något positivt med god ljudmiljö. Idag har lagstiftningen när det gäller ljud skärpts och det forskas dessutom en massa på området. När man pratar om restauranger är det nämligen en knepig balans, det får inte vara för tyst, men det ska inte vara störande och man ska kunna njuta av maten man äter och sitt sällskap. Michelin-stjärnor eller ej, kan man inte komma undan att akustiken är en stor del av hur vi uppfattar vår miljö och i slutändan vårt gästbetyg. Det gör mig glad att se att allt fler prioriterar den.

När akustiken får större betydelse, krävs det samtidigt ett gott samarbete mellan flera parter, vilket betonas av Peter Fritzon, försäljningschef på Rockfon, som avslutar:

- Då den moderna människan ställer allt fler krav, utmanas vi hela tiden till att tänka nytt, innovativt och smart. För att förstå hur allt hänger ihop är det därför viktigt att samarbetet mellan alla parter i ett projekt spelar lika harmoniskt som man förväntar sig att slutresultatet ska göra. Det har vi fått goda bevis på med restaurang Frantzén.

För den som söker en annan typ av resa, kan restaurangen besökas på Klara norra kyrkogata i Stockholm – men det gäller att vara snabb på bokningsknappen, det finns nämligen bara 23 platser.

Vi har gått från att akustik inte är något som prioriterats till att allt fler ser det som något positivt med god ljudmiljö. Idag har lagstiftningen när det gäller ljud skärpts och det forskas dessutom en massa på området. När man pratar om restauranger är det nämligen en knepig balans, det får inte vara för tyst, men det ska inte vara störande och man ska kunna njuta av maten man äter och sitt sällskap. Michelin-stjärnor eller ej, kan man inte komma undan att akustiken är en stor del av hur vi uppfattar vår miljö och i slutändan vårt gästbetyg. Det gör mig glad att se att allt fler prioriterar den.

Olle Markstedt

Akustikexpert, LN akustikmiljö
1/1