Den 17 augusti 2024 var den första dagen av den norska filmfestivalen 2024, denna dag var också den officiella invigningen av den renoverade Eddabiografen på filmstaden i Haugesund. Biografbyggnaden från 1978 har renoverats och fått en tillbyggnad med två nya biosalonger. Biografen ägs av Haugesunds kommun och projektet har kostat totalt 67 miljoner norska kronor.

Kulturbyggnader med stark karaktär

Biografer har drivits här i Haugesunds centrum och regionen i över 100 år, och varje år i augusti samlas branschfolk från hela världen på biografen i samband med den internationella norska filmfestivalen. Eddabiografen byggdes 1978 med en stor multisal, för bio och andra kulturproduktioner. Sedan dess har biografen byggts ut flera gånger, och innan det senaste projektet startade hade biografen fem ganska olika biosalonger från 18 till 527 platser. De två nya salongerna hade båda sin egen vision, men i hjärtat av båda salongerna fanns idén om ett premiumkoncept med vardagslyx för alla. Hit kan man komma precis som man är och känna sig som hemma, men samtidigt känna att det här är riktigt häftigt, säger Marit Sætre Færevåg, biochef på Eddabiografen i Haugesund.

Både i Haugesund och i resten av landet är bio det kulturella utbudet utanför hemmet som används av de flesta och med film i alla genrer och för alla åldersgrupper är vi också det kulturutbud som når bredast över så kallade socioekonomiska klyftor. En av de saker vi är mest angelägna om är att bygga den lokala biografen som en social mötesplats för vardagsmagi, insikt och goda gemensamma upplevelser med andra, säger Marit Sætre Færevåg.

 

Hållbarhet med ett hundraårsperspektiv

Inredningsarkitekt MNIL Irene Birkeland från Arkipelet betonar att Eddabiografen är en fantastisk och karaktärsfull byggnad som många har en stark relation till. Arkitekterna ville därför ta hand om detta samtidigt som de rustade biografen för framtiden och såg till att skapa något som kunde hålla under mycket lång tid. Det var viktigt att bevara det ursprungliga uttrycket och att skapa ett biografsystem som hade en flytande övergång mellan befintligt och nytt. Vi hade en linje om att vi skulle bygga för de kommande hundra åren, men det finns förstås också vissa förutsättningar som handlar om hållbarhet, kvalitet, logistik och estetik, säger Irene Birkeland.

Att designa en biograf är mycket komplext. Set vi började med var kundresan, och vad framtidens bio är. Samtidigt hade vi det här parallella racet med vad som var vår utgångspunkt i förhållande till den biografanläggning vi redan hade och som skulle byggas till, och vad som kunde få plats där. Sedan tittade vi på ljud, estetik och funktionalitet, och att det faktiskt ska rymma ett brett spektrum av olika människor som har olika behov som behöver tas om hand.

Den unika bioupplevelsen

För projektet var det viktigt att de två nya hallarna, Edda 6 och Edda 7, matchade den befintliga byggnadens formspråk och den omgivande bebyggelsen. När vi tog fram en helhetsplan för hur vi skulle utforma inredningen fanns det en tanke om att vi skulle ge de två salongerna olika karaktärsdrag så att man får en unik upplevelse när man kliver in i de olika salongerna.  Bioupplevelsen handlar mycket om känslor och humör.

När vi ritade de nya salongerna var det med en önskan om att ge ytterligare karaktär till befintliga byggnader och samtidigt värna om en bra helhet. Bland annat valde vi att fortsätta med de vägg- och golvplattor som legat till grund för stora delar av de gemensamma ytorna, säger Birkeland.

Biografchef Marit Sætre Færevåg betonar att atmosfären i en biograf kan förhöja hela bioupplevelsen. För oss var det viktigt med inredning som underlättade flexibilitet och möjlighet att bygga upp olika typer av atmosfär. I Edda 6 med bruna toner på väggarna, heltäckningsmattor och premiumsäten är miljön exklusiv men samtidigt neutral. I Edda 7 med röda toner på väggarna och mjuka röda textilier och cognacsfärgat konstläder på sätena kan salongen bygga upp olika typer av atmosfär.

Ljudbild och bra akustik

I taket har Rockfon Color-alla akustikundertak i färgen Charcoal installerats och på väggarna i de nya salongerna har akustiska åtgärder vidtagits med Rockfon Canva väggabsorbenter i färgerna Scarlet och Ebony. Färgerna som valdes från standardkollektionen passade perfekt in i konceptet, och det var helt avgörande för oss att hitta rätt färger, säger inredningsarkitekt Irene Birkeland.

I en premiumsalong är ljudet minst lika viktigt som bildkvalitet och sittkomfort. Kombinationen med högtalare av högsta kvalitet och optimal akustisk dämpning på väggar och tak var avgörande investeringar för att uppnå förstklassigt bioljud i de nya salongerna på Eddabiografen.

För att säkerställa en bra ljudbild var experter och akustiker involverade under projektet, detta gjorde att rätt ytor användes så att biograferna fick optimal akustik. När det kommer till ljudkvalitet är produktkvaliteten avgörande. Vi behövde också en produkt som var flexibel och funktionell både vad gäller logistik och montering. Det var också viktigt att produkten var förändringsbar och det faktum att den håller under lång tid var särskilt viktigt, säger inredningsarkitekten.

Förändringsbara produkter ger flexibilitet och hållbarhet

Hållbarhetsaspekten har varit i fokus genom hela projektet, både för biografen och för arkitekterna. När en ny produkt skulle användas var det viktigt att produkten skulle hålla länge. Speciellt när projektet har en hundraårig tidslinje. Irene Birkeland betonar, - Produkten måste vara förändringsbar så att vi kan byta ut den om skärmen av någon anledning skulle vara lite skadad. Då kan man reparera yta för yta, istället för att rita om en hel vägg eller behöva göra väldigt stora strukturella ingrepp för väldigt små saker. Detta är väldigt viktigt ur hållbarhetssynpunkt, liksom att vi självklart ska kunna underhålla det lokalt. För biografen i sig är det viktigt att den alltid ser snygg och fräsch ut, så det ska vara lätt att göra små justeringar.

Den största utmaningen vi hade i projektet var att få våra idéer att fungera inom de standardformat vi hade att arbeta med när det kom till längder och höjder, och att hitta en produkt som var kompatibel med de mått vi hade. Med Rockfon Canva i olika standardformat kunde vi sy ihop allt och skapa linjer. I övergången upp till det sneda taket anpassades och installerades Rockfon Color-all Charcoal akustikundertak.

Att hitta en produkt som är flexibel över tid, så att vi landar i ett slutresultat som vi tror är så funktionellt som det kan bli var viktigt. Estetiskt ska det förstås se bra ut och vi ville dessutom ha en produkt som var kompatibel med byggfasen så att den kunde göras på ett bra och hanterbart sätt. Så det var helt avgörande att det skulle se snyggt ut, att det skulle fungera ljudmässigt och att det skulle gå att installera på ett bra sätt.

I slutändan är det helt avgörande att slutresultatet blev bra. Att det ser snyggt och sömlöst ut, med bra övergångar och bra hantverk, det är viktigt. Vi kommer att använda Rockfon Canva i andra projekt, det är en sak som är säker, avslutar Irene Birkeland.

Detaljer och exklusiva material

Projektledaren Brikt Lyng Svingen på Haakull & Ersland, som var totalentreprenör i projektet, säger att det har varit ett spännande projekt med hög detaljrikedom och exklusiva  materialval. En biograf ställer också särskilda krav på akustik, ljuddämpning och ljudgenomsläpplighet, samtidigt som byggnaden i sig är en viktig byggnad i regionen, vilket allmänheten har höga förväntningar på. Läget mitt i stadskärnan, utrymmesbegränsningar, kombinationen av nybyggnation/befintliga byggnader och användningen av nya produkter skapade olika utmaningar under projektets gång, men ett gott samarbete mellan entreprenör, beställare, byggledning, arkitekt och leverantörer ledde till bra lösningar och ett bra slutresultat. Vi är mycket nöjda med det lösningsorienterade samarbetet och uppföljningen från Rockfon, säger Brikt Lyng Svingen.

Hållbarhet ska vara ett ledord i alla bedömningar och val vi gör på Eddabiografen. Vi har varit en miljöfy i åtta år och är certifierade för gröna konferenser. Vi tar den möjligheten och det ansvaret på största allvar och vi ska, som offentlig arena, visa att hållbara val ofta också bidrar till att höja kvaliteten på bioupplevelsen för våra gäster.

De två nya salongerna har premiumplatser och hög komfort. När det kommer till bioupplevelsen som helhet är ljud, bild och komfort mycket viktiga parametrar. Det exklusiva ljudsystemet och Rockfon Canva väggabsorbenter höjer kvaliteten ett snäpp. Det är otroligt roligt att få beröm för den vackra inredningen och de bekväma stolarna, men det jag är mest nöjd med i de nya biograferna är den fantastiska dämpningen och det behagliga och nyanserade bioljudet. Det är helt enkelt magiskt att kunna fördjupa sig i en film i våra nya premiumsalonger, avslutar biografchef Marit Sætre Færevåg.  

Vi kommer att använda Rockfon Canva i fler projekt, det är vi helt säkra på

Irene Birkeland

Inredningsarkitekt MNIL Arkipelet
Land:Haugesund, Norge
Arkitekt:Arkipelet
Interior designer:Arkipelet
Entreprenör:Haakull & Ersland
Undertaksentreprenör:Haakull & Ersland
Fotograf:CatchLight Fotostudio AS
Produkter:Rockfon Canva® väggabsorbent, Rockfon Color-all®
Kant:B, X

Relaterade fallstudier